Augustus allerlei.

on maandag 10 augustus 2015




Elke keer als ik een paar dagen niet blog heb ik weer zo'n lijst met fotoos .... allemaal van die verschrikkelijk belangrijke dingen weer  :D ....

zoals .... dat je óók nu, als je misschien een beetje zat bent geworden van het moestuinieren ... en je tuin er een beetje sjofel en misschien zelfs wat gelig begint uit te zien .... de bloemen uitgebloeid en de frisse sla is nu toch echt wel op .....





...... dat het toch nog steeds de moeite waard is om een hoekje weer om te spitten en TOCH nog een restje zaad te zaaien. Dan heb je mooi straks in de herfst nog lekkere verse raapstelen, misschien zelfs nog wat verse spinazie voor in de sla, wat verse kruiden, en kun je nog een keertje pesto maken.

Geef niet te snel op! Zaai nog snel wat!




Tja ...... bij mij is het ook lang niet allemaal rozegeur en pompoeneschijn hoor. Kijk hier maar es, die pompoenen die staan enorm te vergelen. Die arme planten staan in bakken, maar op een hele stenige bodem. Dan zie je dat ze eerst enorm hard van stapel gaan ... maar ineens is de groei eruit en gaan ze vergelen. Ik heb wel 20 planten maar helaas nog maar 3 pompoenen dit jaar....

Ik wilde ze wat extra's geven maar de plantengier is ook al op.

Wat je dan nog kan doen .... is een klont koeienpoep in de gierton gooien.Dat lost dan op, goed roeren, en na een paar dagen heb je wat powerfood voor de pompoenen en courgettes enzo. Een handje gedroogde koemestkorrels kan ook.






De uien worden droger en droger. Wel een gedoe hoor met die uien. Elke keer als het regent moeten ze van die tafel af. En als de zon schijnt gaan ze er weer op. Maar ja .... hier ligt wel eventjes onze jaarvoorraad aan uien ... dus het is het wel waard!

Het is niet alleen maar werken gelukkig ... ook weer even anderhalve dag voor een mini-vakantietje naar Lauwersoog.










's Ochtend heel vroeg loop ik door de branding, denkend dat ik alleen op de wereld ben zo'n beetje ... komen daar ineens allemaal hele fitte, al wat oudere mannen aan, met auto's, en allemaal een kano op het dak.

Het blijkt dat ze 'even' naar een waddeneiland heen en weer gaan kanoën. Over de zee dus. Respect hoor, ik zie er een man bij van toch zeker al zeventig plus. Sjonge .... hoop dat ik ook nog zo fit ben als ik zeventig ben. Ik word nu al moe als ik naar ze kijk.








Op Lauwersoog wordt van alles gedaan om maar meer toeristen te trekken, maar dan wel van het duurzame soort, bijvoorbeeld mensen die het leuk vinden om te ontbijten op een picknicktafel midden op een stil meertje. Volgende keer met Paul en de meiden hier maar ons bakje muesli mee naar toe nemen. Het ziet er zo mooi uit, lekker met de voeten in het water bungelen.

Maar goed .... weer thuis .... is er ook weer van alles te doen. De tomaten komen allemaal tegelijk. Dat is wel leuk om te zien, al dat rood in de kas .... maar we eten echt geen schalen vol mini tomaatjes in een paar dagen op.

In het boek van John Seymour had ik es gelezen hoe hij dat doet met die tomaatjes .... hij weckt ze in z'n geheel.







Het is wel veel gedoe hoor! Ik ben wel anderhalf uur bezig geweest voor drie potten tomaatjes ... maar het ziet er enorm leuk uit, en het is weer es wat anders dan er saus of ketchup van maken. Lijkt me wel leuk om in de winter dit over de pasta te strooien.

De tomaatjes inkruisen, even in een bak kokend water, met koud water naspoelen en dan ontvellen. (Dat is veel werk!) Dan doe je ze in een pot en per pot een theelepeltje zout erbij. Aanvullen met water, en ik heb ze daarna gewoon op het fornuis geweckt, in een pan, een uurtje ongeveer. Met fruit gaat dat meestal wel goed.






Maar de meeste tomaatjes eten we gewoon direct op. Zoals hieronder, over de pasta bijvoorbeeld.





Ja en dan die muizen weer! Elke biet vreten ze aan. Gek word ik van die muizen. Of zijn het nou toch de konijnen? Ik heb een aangeknaagde biet vergroot ... iemand verstand van knaagdier-tandafdrukken?







Nou ja ik heb ze maar weer getrokken en wéér bieten staan wecken. Dit keer zijn ze rauw geweckt, ook om te kijken wat het beste werkt. En omdat ik ze zo kort mogelijk wil verhitten.

Dus ... bieten schillen (DUN) en in kleine stukjes, schone potten ermee vullen, halve theelepel zout, hele eetlepel suiker en twee eetlepels azijn erbij (per literpot), aanvullen met water en in de oven wecken. Ik heb de tabellen uit mijn ovenboekje er even bij gezet, die zijn wel handig, voor als je ook wilt wecken in de oven. Of drogen.

Dus je begint met de oven op zo'n 180 graden tot het kookt, dan de tabel volgen.







Ja en als uitsmijter vandaag ..... is er nog de familie Willie Wortel. Die hebben we opgegeten vandaag. De eerste beetje fatsoenlijke wortel-oogst van dit seizoen. Wist je dat je heel veel over de bodem kunt zeggen, aan de hand van de vorm van de wortels?

Maar Paul wil nog even een ommetje fietsen hoor ik net. Dus dat over die wortels dat komt nog!






Maar ze zijn leuk he?


0 reacties: