Gekke wortels en de bodem.

on vrijdag 14 augustus 2015




Ja .... en hoe je nou aan een wortel kan zien wat voor bodem je hebt? Daar kom ik zo op.

Maar eerst ...... es even lekker door de opgefriste tuin wandelen. Hadden jullie ook dat onweer vannacht? Ik ben expres gaan kijken ..... hoe de regen ruiste .... om een uur of drie

De planten en de vogels zijn blij met die douche en kunnen er nu wel weer even tegen. Meteen zie ik ook weer veel werk, veel onkruid dat weer opkomt ... en lege plekken op de tuin. Oh .. er is nog genoeg te doen in augustus!





Ik was gewapend met een emmer op slakkenjacht gegaan want die kunnen nu met die regen eindelijk weer es uit hun verstopplekjes komen om te gaan eten van de jonge plantjes. Maar ...... raar ...... er zijn geen slakken. Zelfs niet in het jonge spul. Ja dat kan door de kikkertjes komen die hier zitten, die eten de eitjes. Misschien is er helemaal geen nieuwe generatie slakken. wow

Er zijn wel andere dieren geweest.




Die kolen had ik willen oogsten voor zuurkool, maar laat nou maar zitten.

Dan gaan we graven! Bodemonderzoek doen! Want .... ik ben nieuwsgierig geworden door die gekke brede korte wortels, met een stomp uiteinde. En bijna de helft van de exemplaren heeft een vertakking, dus twéé benen, in plaats van één mooi lang recht been, zoals dat hoort bij peen.

Hoe ziet die bodem eruit? We gaan graven in het wortelbed. De spade steek je loodrecht de grond in en je probeert een 'plak' verticaal af te steken.





Nou, de eerste keer mislukt bij mij en de plak valt uit elkaar. Je kunt wel mooi zien dat de grond vrij homogeen is, en dat er veel wortelresten in zitten. Van de uien zijn die witte worteltjes. Die stonden hier eerst ook nog tussen.

Dan weer proberen, de spade op twee plekken steken en dan een plak eruit scheppen. Nu gaat het beter.






Wat zie je hierboven? Ja een schep, met aarde. Waar mijn vinger zit is de bovenkant van de kluit. Je ziet dat het bovenste deel van de grond, links op de foto, wat compacter en donkerder is dan het rechterdeel. Dus de bovenlaag hier is goed voorzien van organisch materiaal. Maar dan .... na het witte stokje, op zo'n 12 centimeter diepte, daar stopt dat en de volgende laag is los bruin zand.

Hieronder zie je dat zand. Er zitten wel wat wortelresten in, maar verder is het ...... nou ja, zanderig. Nogal dor.






En hierboven kan je dat verschil nóg beter zien. Eerst (links) donkere humusrijke aarde, daaronder kaal zand. Dor en droog.

Nou, stel je bent een wortel. Je groeit de aarde in, en komt bij een laag voedselrijke aarde. Dan blijf je daar lekker zitten. Je groeit niet door die arme zandlaag daaronder in. Nee je maakt jezelf dik en breed. Enne als je een klontje mest of zoiets tegenkomt, splits je jezelf op en groeit daar met twee benen omheen.

Moraal .... als je grond te goed bemest is ..... zullen je wortels niet snel in de lengte gaan groeien. Want ze hoeven niet omlaag om voedsel te vinden. Mijn wortelbed was dus iets te rijk bemest. Ook had ik 'stukjes' onverteerde mest in de bodem waardoor wortels kunnen gaan splitsen.

Voor wortelgewassen heb je het liefst nogal arme, maar wel goeie losse grond. Er mag wel wat voedsel in zitten, maar mooi homogeen verspreid. En dat is in mijn nieuwe tuin, met al die jonge bemesting, nog niet het geval. Maar de wortels zullen per jaar beter eruit gaan zien, als de tuin ouder en homogener wordt.






Een wortel oogst je pas als de schoudertjes zichtbaar worden. Kijk hier zit weer zo'n gedrongen kereltje .... met twee beentjes ... of zelfs wel drie.

Je kan goed zien hieronder, dat hij precies zo lang gegroeid is als de vruchtbare laag dik is, zo'n 12 centimeter dus. Waar het zand begon dacht hij ..... hmpfff .... daar ga ik mooi niet in. Ik groei wel verder in de dikte.





Ja aan je gewassen kan je veel zien. En dan weet je ook wat je moet doen om iets te verhelpen of bij te sturen. Dus ... goed je planten bekijken ... de meeste dingen kun je wel wat aan doen.

Wat ik nu ga doen aan die gekke wortels? Nou, dit jaar niks meer. Gewoon opeten .....





.... en mee spelen! :D




4 reacties:

Jan Wilde een Tuin zei

Wat een leuk mannetje.
Gr Jan Wilde een Tuin.

grandma zei

:) hier ook veel twee-beners. Ook een nieuwe bed, ja. Al doende leert men he.

Martine zei

Heel erg interessant........dank je wel!

Anoniem zei

Cool! Mijn wortels zagen er ook zo uit en nu weet ik hoe dat komt. Bedankt!